By Dr. Ment BoCo


10 redenen waarom wél Boerenkool, de Nederlandse superfood

Onderzoek toont aan dat boerenkool de koning is onder de groenten. Het is rijk aan verschillende antioxidanten, vitamine A, B, C, K en mineralen zoals koper, calcium, magnesium, natrium, kalium, ijzer, mangaan en fosfor.

Boerenkool smoothie-degoedetip.nl

1. Vitamine C een van de meest belangrijke voedingsstoffen die we nodig.

Het is een antioxidant en bevat diverse mineralen. Het zorgt voor gezonde botten, tanden, bloedvaten, het stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen en regelt onder meer dat andere cellen in goede vorm blijven. Dus levert het een belangrijke bijdrage voor een sterk immuunsysteem. Boerenkool heeft een zeer hoog gehalte aan vitamine C en zelfs vier keer meer dan spinazie.

2. Detoxen  

 Het detoxen oftewel ontgiften van je lichaam is heel belangrijk om van tijd tot tijd te doen. Hiermee voorkom je dat er allerlei gifstoffen zich ophopen in je lichaam. Deze giftstoffen kunnen zich later uiten in gezondheidsproblemen of ziekte. Het gebruik van Boerenkool helpt mee met het detoxen van je lichaam. Door de vezel en zwavel combinatie ontlast je je lever ook een beetje, en dit is heel fijn voor je lichaam.

 

  1. Gewicht verliezen

Door de veelzijdig voedzaamheid van deze bladgroen soort. Al in de Griekse oudheid en bij de Romeinen was deze groene vitaminebom alom geliefd vanwege zijn lage vetgehalte. Géén cholesterol, wél boordevol antioxidanten

 

  1. Werkt ontstekingsremmend

Er zit een grote hoeveelheid omega-3-vetten in boerenkool, dit middel heeft een positief effect op o.a. artritis, astma en auto-immuunziekten.

 

  1. Ideaal voor vegetariërs en veganisten door hoeveelheid aan ijzer

Boerenkool bevat meer ijzer dan bijvoorbeeld rundvlees. Waarom is ijzer zo belangrijk voor ons lichaam? Dit mineraal zorgt voor het zuurstoftransport in je lichaam, bevordert de groei van nieuwe cellen, het helpt o.m. bij de aanmaak van hemoglobine en enzymen en het draagt bij aan het welzijn van je lever.'

Boerenkool smoothie-degoedetip.nl

  1. Heilzaam voor de darmen

Het bevat veel vezels en water wat obstipatie voorkomt zorgt voor een regelmatige stoelgang. Nog een bijkomend voordeel is een gezond spijsverteringskanaal omdat het gemakkelijker ijzer en vitamine B kan opnemen uit je voeding wat ervoor zorgt dat je je energieker gaat voelen. Verder reinigt het je darmen en door zijn anti-bacteriële en antivirale eigenschappen versterkt het zeer zeker ook nog je weerstand.

7.  Extra gezondheidsvoordelen van boerenkool voor diabeten: het verbeterd de glucose gehalte in je bloed, verlaagd je bloeddruk en werkt tegen het risico op het ontwikkelen van astma.

 

 8.  De vele antioxidanten en mineralen helpen graag mee om een goede cardiovasculaire gezondheid. Het heeft ook een anti-inflammatoire werking en ook heel belangrijk, niet te vergeten, een sterke anti-aging eigenschap.

 

9.  Een goed gezichtsvermogen

Je ogen zijn heel belangrijk. Ook zij hebben baat bij de goede voedingsstoffen in de boerenkool. Zea-Xanthin, is een belangrijk dieet carotenoïde, het wordt selectief geabsorbeerd in het netvlies en onderzoekers zeggen dat het een beschermende functie heeft bijvoorbeeld bij filtering van licht en helpt bij het voorkomen van netvliesloslating. De vitamine A vermindert het risico op optische aandoeningen zoals staar die vaak het gevolg zijn van veroudering.

 

  1. Mooi gezond haar, huid en nagels

Door vitamina A en de omega-3 en omega-6-vetzuren die boerenkool rijk is krijg je gezond, glanzend haar, een zacht en stralende huid en sterke nagels.

 

Hoe te gebruiken?

Boerenkool kun je prima in een smoothie verwerken met andere groenten, fruit of in een fruitsapje. Het beste kun je hiervoor de diepvries boerenkool gebruiken, deze is net iets zachter en gemakkelijker klein en fijn te maken in een keukenmachine of met een smoothie-blender.

Boerenkool smoothie-degoedetip.nl

Bij de diepvries variatie is een half blokje al voldoende, niet aan te raden voor dagelijks gebruik omdat er veel natrium in zit. Zorg in ieder geval ook dat als je gebruik maakt van ongekookte boerenkool in smoothies, dat je het eerst goed fijn maakt. Boerenkool is stevig van structuur en verteert minder snel waardoor het kan schuren in je darmen.

Het beste is gewoon de gulden-midden-weg te kiezen: je smoothies en je eten goed variëren. Te veel van iets is nooit goed.

 Boerenkool-degoedetip.nl

 

Energie Booster

½ diepvries blokje biologische boerenkool

Tip: eerst de boerenkool goed fijn maken in de blender, daarna door een zeef halen en met dit sap verder je smoothie opbouwen

Half kopje zomerfruit: blauwe bes, framboos, rode bessen, aardbeien.

Deze combinatie is ook te vinden in het vriesvak van AH en Aldi

1 theelepeltje spirulinapoeder. Te koop bij reformwinkels en AH

Lekker op smaak brengen met bijv. grenadine siroop

Goed mixen in de blender, keukenmachine of met de staafmixer.

 

Creatieve gerechten

Je kunt boerenkool makkelijk combineren in een serie van creatieve gerechten.

Fijn snijden en toevoegen aan je nasi of bami, in je gemengde salades, in je pastasaus, in je soep, in je omelet of frittata.

 

Het is belangrijk om goed en gevarieerd te blijven eten om de meeste gezondheidsrisico's uit te sluiten.

Smoothies

L-glutamine, het nieuwe wonder, het verstandige aminozuur!

11 redenen waarom L-Glutamine een goede toegevoegde waarde heeft bij je dagelijkse voeding.

L-Glutamine is een voorloper van GABA. Het is een neurotransmitter die veel invloed heeft op zaken zoals verminderen van stress, het ontspannen van je lichaam, het zorgt voor een snel herstel van je spieren, en houdt je geheugen scherp.

L-glutamine-degoedetip.nl

Onderzoekers zijn er in recente jaren achter gekomen dat het aminozuur L-Glutamine een belangrijke rol speelt in ons dagelijkse leven. Er worden sinds kort steeds meer diverse onderzoeken gedaan naar de werking. De resultaten zijn zeer positief. Eerst gingen de onderzoekers hier van uit omdat het lichaam al zelf L-glutamine aanmaakt en er verder geen omkijken naar heeft. Niks is minder waar. Men kan degelijk een te kort aan L-glutamine hebben door diverse redenen: door erfelijkheidsfactoren, te veel stress, vermoeidheid, slecht eten, ziekte, te weinig beweging maar zeer zeker ook bij te veel beweging, sport en trainingen en bij een druk bestaan.

1. Je hersenen zijn er dol op! Een betere mentale prestatie

Glutamine komt normaal ook voor in het hersenvloeistof en is een bouwstof voor een aantal neurotransmitters zoals GABA en glutaminezuur. Wanneer er voldoende van is in onze hersenvloeistof heeft het een zeer positief effect op onze hersenen. Het helpt bij vermoeidheid, zorgt voor verbetering in onze hersenwerking zoals ons geheugen en het concentratievermogen. Waardoor het ook invloed heeft op betere mentale prestaties en het optimaliseren van leerprestaties.

2. Beschermt tegen stress

Bij herstel en- na een stressperiode; L-Glutamine helpt bij stress situaties om het cortisol gehalte in het lichaam laag te houden. Het fungeert als een extra vangnet. Vaak verzwakt het immuunsysteem meteen al bij stress momenten.

3. Brandstof aanvulling tijdens drukke periodes

Weinig tijd om voldoende en gezond te eten. Korte nachtrust bijv. slecht slapen. Vroeg op staan en laat naar bed. Roken en gebruik van alcohol.

Dit zijn allemaal situaties die ons lichaam flink uitput.

Wist je dat? L-Glutamine ook een helpende rol speelt heeft bij mensen die last hebben van angsten of depressies.

Snel herstel bij- en na een ziekteperiode.

4. Helpt bij overgewicht en ondersteunt bij gewicht verlies

Het fijne van L-glutamine is ook dat het een remmende werking heeft op het verlangen naar zoetigheid daarom geschikt voor mensen die willen afvallen of te veel snoepen. Volgens onderzoeken blijkt ook dat bij regelmatig gebruik de drang naar alcohol vermindert. Er wordt geadviseerd om bij strenge diëten gewichtsverlies te compenseren met o.m. kwalitatieve L-Glutamine supplementen.

5. Soepele spieren met L-Glutamine

Bij spierbeschadiging zoals vaak last hebben van stramme en verzuurde spieren of denk aan last van de rugspieren, schouderspierpijn, nekspierpijn, krampen in de beenspieren, dan zou dit wel een goede oplossing voor je kunnen zijn. Het zorgt voor een betere opname van vocht, voedingsstoffen en zuurstof in de spieren waardoor zij weer goed en snel kunnen herstellen.

L-glutamine-degoedetip.nl

6. Gerust sporten

Tijdens intensieve fysieke inspanningen zoals bij kracht – en vechtsporten, maar ook bij denksporten verbruikt je lichaam veel aminozuren.

Onderzoek heeft aangetoond dat bij extra gebruik van L-Glutamine bij zware intensieve trainingen, sport en veel lichamelijke bewegingen ervoor zorgt dat het lichaam goed en snel hersteld. De spieren nemen beter vocht op waardoor spierverzuring afneemt. Onze spieren verbruiken grote hoeveelheden L-Glutamine. Dit aminozuur speelt een belangrijke rol bij de opbouw van een vetvrij spierweefsel waarbij L-Glutamine met meer dan 65 % de aminozuurkoploper is. Het beschermt ook tegen spierweefsel verlies.

Je lichaam maakt L-Glutamine ook zelf aan maar is niet altijd genoeg. Wanneer er sprake is van gezondheidsklachten, stress, veel sporten, strenge diëten en veel beweging wordt geadviseerd om het lichaam aan te vullen met o.m. een kwalitatieve L-Glutamine supplement.

7. Lekker doorslapen

Aminozuren vormen ook een belangrijk element voor een goede nachtrust. Goed kunnen doorslapen is heel belangrijk voor je lichaam en een kwalitatief leven. Aminozuur L-glutamine vormt samen met de aminozuren Arginine en Carnitine een zeer effectief wapen tegen slapeloosheid. Deze aminozuren zorgen ervoor dat er bepaalde afvalstoffen die medeplichtig zijn aan de slaapstoornissen op een natuurlijke manier goed afgebouwd worden. Eén van de stoorzenders is Ammoniak. In 1998 werd een Nobelprijs voor de geneeskunde van deze bevinding toegekend.

8. Slijmvliezen

L-Glutamine helpt graag bij het herstellen en genezen van alle slijmvliezen in ons lichaam dus ook al onze organen.

9. Maag en darmen

Er is gebleken dat ook bij het herstel en de weder wederopbouw van het slijmvlies van maag en darmen L-glutamine een belangrijke rol speelt. Daarom kan het ook ingezet worden voor het genezen van zweren in de maag en darmen. Dit is een belangrijke factor voor een sterk immuunsysteem. L-Glutamine is ook voor onze immuun- en darmcellen de beste, brandstof en gebruiken er daarom ook veel van.

10. Immuunsysteem

Dat dit supplement nauw is betrokken bij de instandhouding van een sterk en gezond afweersysteem, door een groot aantal verschillende stofwisselingsprocessen in de cellen, het versterken van de darmcellen en het stabiliseren van het immuunsysteem, verbaasde onderzoekers. Tevens wordt Candida in de slijmvliezen ook nog eens aangepakt. Ook blijkt dat wanneer je afweersysteem en darmslijmhuid versterkt wordt, je beter resistent bent tegen stress-symptomen. Er wordt tegenwoordig veel meer aandacht geschonken aan dit wondermiddel.

11. Wist je dat L-Glutamine als een zekering fungeert voor je cellen?

Vooral bij voldoende van deze stof worden je lichaamscellen hersteld en gestabiliseerd.

Top kwaliteit L-Glutamine producten kopen

" Toen ik over dit middel hoorde ben ik het gaan gebruiken en echt heel bijzonder; binnen drie dagen was mijn last van maagzuur weg en binnen twee weken verdween ook mijn spierpijn in mijn nek en schouders. Ik heb jarenlang last gehad van brandende maagzuur en verzuurde spieren. Ik nam vooral geen maagzuurremmers meer omdat ik er meteen na gebruik ontzettend prikkelbaar van werd. Misschien een beetje vreemd maar wel waar. Het is voor mij heel bijzonder om mee te maken dat de klachten binnen een korte periode verdwenen waren. Ik vind het interessant om diverse dingen zelf uit te proberen en te ervaren wat wel goed werkt voor mij werkt. Ik merk dat ik me veel fitter voel wanneer ik bewust met mijn lichaam bezig ben.

Dr. Ment BoCo

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van L-Glutamine goed verdragen wordt en geen noemenswaardige bijwerkingen kent. Volgens de OSL is de maximale dosering voor een langdurig gebruik 14 gram per dag. Voor een korte periode is een hogere dosis tot 60 gram veilig en toegestaan.

Bij twijfel je arts raadplegen: Bij gebruik van bepaalde medicijnen zou het kunnen dat extra toevoeging van glutamine de werking van medicijnen kan beïnvloeden. Mensen met lever en nierziekten, een bipolaire stoornis, epilepsie of zwangere vrouwen wordt geadviseerd voor gebruik eerst hun arts te raadplegen.

De links over verschillende onderzoeken naar L-Glutamine volgen nog!

Superfoods.degoedetip.nlSuperfoods

=

Healthy

 

Superfoods en super vitamine's zijn zeer populair onder mensen die graag goed voor hun eigen lichaam zorgen. Toch is het zo dat de naam superfoods eigenlijk niet meer gebruikt mag worden volgens de officiële normen. Deze naam mag niet meer aan voeding worden gegeven, omdat het de indruk zou geven dat de voeding wonderen doet. Eenvoudig gezegd zijn superfoods en super vitamine's erg goed voor je lichaam. Zij zorgen voor een positief effect en passen uitstekend bij een optimaal gezonde levensstijl.

Wat zijn superfoods?

Superfoods zijn volledig natuurlijke voedingsmiddelen die bijdragen aan een gezonde levensstijl. Hierbij gaat het om voeding als onder meer zaden, fruitsoorten, bessen en algen. Over het algemeen kan worden aangehouden dat superfoods voedingsmiddelen zijn die veel sporenelementen, mineralen en vitamines bevatten. Deze super foods hebben een positief effect op het lichaam, doordat deze voedingsmiddelen in de meeste gevallen ook geneeskrachtige bestanddelen hebben. Te denken aan: Quinoa, Goji bessen, Advocado, Spirulina maar ook de paardenbloem dat overal in Nederland groeit. De paardenbloemblaadjes bevatten enorm veel vitamines en mineralen die het lichaam ontgift en voed.  De meeste Superfoods worden over het algemeen in het buitenland geteeld.

Wat zijn super vitamine's?

Vitamines zijn goed voor het lichaam. Dit weet natuurlijk iedereen. Echter, er kan wel onderscheid worden gemaakt tussen de vitamines die echt nodig zijn om het lichaam goed gezond te houden en de vitamines die 'extra' zijn. Super vitamine's zijn eigenlijk de vitamines die echt nodig zijn voor een gezond lichaam om goed te functioneren. Dit zijn er in totaal dertien, namelijk A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12, C, D, E en K..Van deze vitamines zijn A, D, E en K oplosbaar in vetten. De andere super vitamine's zijn oplosbaar in water.

De super vitamine onder de super vitamine's

Vitamine D is toch wel de super vitamine onder de super vitamine's. Vitamine D kan door het lichaam zelf worden aangemaakt, maar het is altijd goed zeker te zijn dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt. Deze vitamine is natuurlijk niet zomaar de beste vitamine onder de super vitamine's. Het heeft veel positieve effecten op het lichaam. Zo versterkt vitamine D het gebit, de spieren en de botten, helpt het bacteriën tegen te houden en zorgt het voor een betere emotionele stabiliteit. Vitamine D kan bijvoorbeeld helpen bij het verwerken en voorkomen van depressies.

Super healthy met superfoods en super vitamine's

Wie goed voor het lichaam wil zorgen, heeft een goed voedingsschema nodig. Superfoods en super vitamine's gaan hand in hand binnen de levensstijl van de meest gezonde personen. Een goed gezond lichaam levert uiteraard veel voordelen op. Door je te houden aan een gezonde levensstijl, met superfoods en super vitamine's, voel je je energieker, jonger en vitaler. Je kunt beter nadenken, beter slapen en beter functioneren. Je hebt minder last van verkoudheden, griepjes en andere kwaaltjes, en je helpt het risico op ernstiger aandoeningen zo veel mogelijk te beperken. Wie goed zorgt voor het lichaam en de geest, leeft langer en ook aanzienlijk gelukkiger. Kortom, superfoods en super vitamine's dragen optimaal bij aan een super healthy bestaan, niet alleen lichamelijk, maar ook zeker mentaal.

Tip: Eet gevarieerd dit bevorderd jouw gezondheid!

 

Gezond en bewust leven


14 voedzame tips voor een gezond uiterlijk

Wat je eet ben je zelf, dat is wat ze zeggen toch? In andere woorden; het heeft invloed op je innerlijk maar ook op je uiterlijk.

Heb je graag een gezonde huid die straalt? Leg dan deze voedzame superfoods in je winkelwagen. 

superfoods 14 tips advocado degoedetip.nl

1. Avocado, heerlijk op een broodje met kaas, een snufje zeezout en gemalen peper, bevat gezonde enkelvoudig verzadigde vetten en vitamine E. Deze voedt en beschermt de huid en stimuleert de productie van collageen, hierdoor behoudt je huid zijn elasticiteit en jeugd.

superfoods 14 tips bosbessen degoedetip.nl

2. Bosbessen (blueberries) zijn lekker, zitten bomvol vitamine C en krachtige antioxidanten die de vrije radicalen, die ons zuurstof jat uit onze gezonde huidcellen waardoor de huid grauw en vermoeid uit ziet, helpt bestrijden. Het bevordert ook nog eens de groei van weefsels.

superfoods groene thee 14 tips degoedetip.nl

3. Groene thee zit vol antioxidanten en staat bekend om zijn reinigende kwaliteiten en dus ook goed voor je huid en een heldere teint. Een kopje groene thee zorgt ook voor het bestrijden van acne en ontstekingen.

superfoods 14 tips Yogurt degoedetip.nl

4. Natuurlijke magere yoghurt is rijk aan vitamine A en essentieel voor het herstellen van de huidcellen. De yoghurtculturen zorgen ervoor dat je ingewanden gezond blijven en je huid er gaaf uitziet.

superfoods broccoli 14 tips degoedetip.nl

5. Broccoli is je beste maat als je last hebt van acne. Deze groene vriend is rijk aan antioxidanten, Folaat, vezels, vitamine A en de flavonoïde Kaempferol, die de ontstekingen bestrijdt die acne veroorzaken.

superfoods knoflook 14 tips degoedetip.nl

6. Knoflook is schimmeldodend en heeft antiseptische eigenschappen, ze bestrijden de bacteriën die acne veroorzaken, waardoor je huid er stralend en glad uitziet.

superfoods 14 tips zalm degoedetip.nl

7. In zalm, makreel en sardines vind je de beroemde Omega 3-vetzuren. Zalm zit bijv. vol vitamine A, B en D die de vrije radicalen bestrijdt en tegen ontstekingen helpt en jouw huid gehydrateerd houdt waardoor deze minder snel oud wordt.

superfoods 14 tips Wortels degoedetip.nl

8. Wortels staan al decennia bekend om hun voedende eigenschappen. Zo zijn ze rijk aan vitamines, mineralen, antioxidanten en bioactieve stoffen die de huid voeden, beschermen en hydrateren.

superfoods peulvruchten thee 14 tips degoedetip.nl

9. Peulvruchten en bonen hebben een lage Glycemische index (GI), waardoor ze hun energie trager vrij geven en helpen de huid effen te houden. Men kan dan ook beter voedsel met een hoge Glycemische index vermijden, doordat ze kunnen leiden tot de overproductie van insuline, het beschadigt de collageen in de huid en bevordert de rimpels.

superfoods bruine rijst thee 14 tips degoedetip.nl

10. Bruine rijst wordt minder snel verteerd en leidt dus niet tot een verhoogd insuline niveau. Dus, een goed idee om witte rijst door bruine te vervangen. Verder bevat bruine rijst selenium die de elasticiteit van de huid beschermt.

superfoods granaatappel 14 tips degoedetip.nl

11. Voor celregeneratie, eet dan een granaatappel. Deze vrucht zit bomvol antioxidanten en anticyaan. Dit zorgt effectief voor celregeneratie.

superfoods walnoten 14 tips degoedetip.nl

12. Als je last hebt van een droge huid en je bent niet lid van de noten-allergieclub dan is het aan te raden om eens walnoten te eten. Deze zijn zeer rijk aan essentiële vetzuren die de huid hydrateren en huid veroudering tegengaan.

superfoods 14 tips boerenkool degoedetip.nl

13. Boerenkool valt onder de vitamine bommetjes, het is rijk aan vitamine A, die de productie van collageen bevordert. Verder barst het van de vitamine C veel meer zelfs dan een sinaasappel, de vitamine’s B zijn ook aanwezig maar ook vitamine K. Mineralen in overvloed zoals: Magnesium, Calcium, Ijzer en Kalium. Boerenkool is zeer geschikt door de hoeveelheid antioxidanten wat veroudering en bepaalde ziekten bestrijdt.

superfoods 14 tips water degoedetip.nl

14. Drink elke dag genoeg water om je lichaam en geest te reinigen. Neem in de ochtend als eerste een glas water om je lichaam een handje te helpen de laatste detox resten weg te spoelen. Dit hydrateert ook je hersenen, je zult dan ook minder last hebben van hoofdpijn. Na een avondje doorzakken is het absoluut handig om eerst je lichaam te hydrateren met een lekker glas mineraalwater of lichte vruchtensap. Lichaam en geest zijn verbonden met elkaar dus als je dagelijks goed voor je lichaam zorgt dan is je stemming ook een stuk beter.